Latest Chapter :

Bab Dua Puluh Tiga :

-“Bagus. Awak boleh pergi sekarang,” Yong Hwa hanya memberi senyuman. Tetapi, di sebalik senyumannya itu, terdapat banyak makna yang tersirat.

-“Ni saya, Min,” Min masuk ke dalam bilikku. Min! Kenapa dia datang sini?

-“Lizzy, saya sukakan awak!” Min tiba-tiba meluahkan perasaannya padaku. Aku terdiam. Dia sukakan aku? Apa helahnya lagi.

Sunday, November 7, 2010

Bab Empat


S
udah malam, aku baru sahaja habis makan malam. Hidangan yang disediakan adalah Chicken Chop. Ape chop chop ni? Aku tak pernah dengar pun. Pakai garfu pulak tu! Selamatlah aku boleh makan dekat dalam bilik sorang-sorang. Kalau tak, sampai esok pun takkan habis makan.
     Seperti yang Min Hyuk suruh, aku online di laman web Facebook. Dengan segeranya, ada mesej di tab chatting muncul. Mr. Mystery!
Mr. Mystery : Kenapa lambat sangat ni!!! Kan awak kena online selalu!
     Mesejnya seperti marah yang teramat sangat.
Lizzy : Maaflah, saya sibuk tadi. Sebab tulah saya tak dapat nak online.
Mr. Mystery : Awak dah makan? Selesa tak dengan banglo tu?
Lizzy: Mmm… Saya dah makan. Saya ok je kat sini. Kenapa awak tak nak jumpa saya ya? Bila saya boleh jumpa awak?
Mr. Mystery : Saya sibuk sekarang ni. Sebab tulah saya tak dapat berjumpa dengan awak. Awak tunggu jelah masa birthday saya.
     Ooh, dia sibuk rupanya, dia kan anak sulung keluarganya. Mesti banyak kerja yang harus dia lakukan.
Lizzy : Saya faham.
Mr. Mystery : Sebelum kita bertemu, saya harap awak dah bersedia sebagai Puan muda.
Lizzy : Bersedia yang macam mana?
Mr. Mystery : Bersedia dari segi pakaian, tingkah laku… Saya harap tingkah laku awak diubah bersesuaian dengan title awak.
     Aku fahamlah… Yak! Rasa nak tumbuk-tumbuk je die ni. Aku tahulah aku ni tak pandai nak bersopan!
Lizzy : Saya tahulah. Mulai esok, butler cakap saya akan dilatih esok.
Mr. Mystery : Jangan cedera ya. Saya tahu awak boleh lakukannya.
     Yong Hwa ni kadang-kadang menyakitkan hati, kadang-kadang baik hati. Tapi aku rasa selesa sepanjang perbualan kami. Sehingga lewat malam, kami masih ber-chatting. Sedikit hati aku merasa selesa dengan kata-katanya. Aku merasakan seperti perbualan kami berlaku secara langsung walaupun hakikatnya kami hanya chatting secara online.

Aku dah tak tahan lagi! Nak bergegar lutut aku dibuatnya. Apa kejadah teknik-teknik sopan ni? Kepala aku dah sakit dengan beban buku yang berat macam 10 kilo ni. Suruh kepitkan kaki pulak. Sekarang ni, aku rasa macam nak kangkang je kaki luas-luas. Kemudian, aku diajar cara makan yang betul. Terkial-kial aku dibuatnya. Aku dah tak sanggup lagi nak bertahan macam ni lagi 2 minggu. Aku melabuhkan badan di sofa bilik. Bilalah agaknya tiba birthday Yong Hwa. Patut ke aku sediakan hadiah untuk dia? Ha, mafela! Aku nak jahitkan mafela untuk dia. Satu-satunya kepakaran aku sejak kecil adalah menjahit. Ibu aku dulu merupakan penjahit yang digemari oleh ramai orang. Aku juga ada menolong ibu sedikit menjahitkan baju yang ditempah.
     Dengan tangan yang tak terdaya lagi, aku mencapai gagang telefon. Talian terus disambungkan kepada butler.
“Helo, butler. Boleh tak awak belikan saya bahan-bahan menjahit untuk mafela?” Soalku.
“Ya Puan muda, seperti yang disuruh, saya akan lakukan sekarang juga.”
“Err, butler tahu tak warna kegemaran Yong Hwa?” Soalku ingin menanyakan tentang Yong Hwa.
“Puan muda, dari Tuan muda kecil lagi, saya sudah menjaganya. Saya rasa Tuan muda gemar menggunakan warna biru laut dalam apa-apa perkara,”
“Kalau macam tu, awak belikan benang warna biru lautlah ya.”
“Seperti yang diminta, Puan muda.”
     Aku kemudiannya online, mana tahu kalau Yong Hwa ada. Aku tidak datang kesekolah tadi, jadi aku masih tidak dapat berhubung dengan Min Hyuk. Dia ni pun, bukannya nak datang jenguk. Seperti biasa, dengan pantasnya, mesej aku terima dari Yong Hwa.
Mr. Mystery : Ada perkembangan semasa belajar?
Lizzy : Adalah jugak. Saya ada surprise untuk awak nanti!
Mr. Mystery : Surprise apa?
Lizzy : Adelah… Saya akan tunjukkan kehebatan saya.
Mr. Mystery : Hebat sangat ke? Jalan pun tak geti lagi. Berita tentang awak semuanya saya tahu.
     Geramnya aku!
Lizzy : Ini baru hari pertama, saya akan jadi lebih bagus lagi pada setiap hari akan datang.
     Sekali lagi perbualan aku dan dia, aku berasa selesa sekali. Seolah-olah kami seorang yang sudah lama kenal. Dia sering mengambil berat tentang aku, dan memecahkan kebosanan aku dengan jenakanya. Makin lama, hati aku makin menaruh harapan padanya.

Setiap hari aku berlatih dengan gigih. Sementara itu, aku menjahit mafela yang ingin diberikan kepada Yong Hwa semasa hari jadinya nanti. Hari demi hari aku hitung, sehinggalah pada waktu sehari sebelum birthday-nya.
“Ha.. dah siap pun mafela ni. Cantiknya...! Mesti padan bila di pakai nanti.”
     Aku berasa puas sekali. Aku ingin ber-chatting dengannya tapi dia tiada. Tiba-tiba, telefon di bilikku berbunyi. Aku segera mengangkatnya.
“Helo, saya Lizzy,” ucapku di gagang telefon.
“Helo! Ini sayalah, Min Hyuk! Awak dah bersedia ke?” balas Min Hyuk. Dia rupanya.
“Dah, saya dah boleh makan dengan proper, jalan pun sama.”
“Wah, baguslah kalau macam tu! Esok saya ambil awak pada pukul 5.00 petang.”
“Mmm… Yong Hwa macam mana? Dia tengah buat apa?” soalku.
“Dia ada kerja sedikit. Tapi dia takdelah kerja dengan teruk. Esok adalah hari dia, jadi abang bolehlah berehat sebanyak mana yang dia mahu. Awak tunggu jelah hari esok,” jelas Min Hyuk. “Ok, bye. Take care”
“Ya, bye.”
     Aku rasa tak sabar untuk menunggu hari esok. Esok adalah hari pertama aku berjumpa dengan Yong Hwa secara rasmi. Malam yang sejuk dan sepi itu tidak memberi kesan kepada aku, aku tak boleh tidur! Aku harap, dia akan sukakan hadiah aku. Aku takkan jatuhkan maruah dia. Aku dah pun belajar tentang etika dengan bersungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment