Latest Chapter :

Bab Dua Puluh Tiga :

-“Bagus. Awak boleh pergi sekarang,” Yong Hwa hanya memberi senyuman. Tetapi, di sebalik senyumannya itu, terdapat banyak makna yang tersirat.

-“Ni saya, Min,” Min masuk ke dalam bilikku. Min! Kenapa dia datang sini?

-“Lizzy, saya sukakan awak!” Min tiba-tiba meluahkan perasaannya padaku. Aku terdiam. Dia sukakan aku? Apa helahnya lagi.

Sunday, November 7, 2010

Bab Tiga


A
ku sudah bersedia untuk ke sekolah. Hari ni perang dah bermula! Aku mula membuka pintu melangkah keluar dari rumah. Aku salah rumah ke ni? Mata aku membulat besar melihat kereta-kereta mewah yang berada di halaman rumahku dengan butler, orang gaji dan pengawal-pengawal yang tegak berdiri di situ menanti aku.
“Selamat pagi, puan muda. Saya adalah butler kamu,” kata seorang butler di situ yang berumur dalam linkungan 50-an. “Sila tunjuk hormat semua!” Semua orang di situ menunjukkan tanda hormat mereka kepada aku. Adakah ini yang dikatakan layanan baik dari Yong Hwa?
“Tuan muda mengarahkan saya untuk menghantar puan muda ke rumah banglo kami mulai hari ini. Harap puan faham,” katanya lagi. “Kamu semua, siapkan pakaian puan muda sekarang.”
“Tu… tunggu sekejap! Kenapa saya perlu pindah sekali ni? Saya bukannya ka…”
     Tiba-tiba suara aku terhenti disebabkan oleh suara yang familiar. Min Hyuk!
“Lizzy, saya nak becakap dengan awak sebentar,” kata Min Hyuk keluar dari kereta sambil mengajak aku ke tempat yang lebih sunyi. Aku hanya mengikut dia dari belakang.
“Lizzy, keep this as a secret, itu yang awak hantar semalam dekat Facebook,” katanya sedikit nakal. Aku tahu nada dia menyindir aku.
“Memanglah saya suruh rahsiakan hal ini, tapi saya cakap saya nak duit aje, bukannya sampai tinggal serumah!” Marah aku.
“Takdelah, awak tinggal sorang-sorang kat situ. Rumah banglo tu adalah khas untuk awak. Sebagai isteri Tuan muda, awak mestilah dijaga dengan baik oleh butler.” Dia berbisik di telinga aku. Aku mula gementar. “Semua orang tak tahu tentang kahwin kontrak melainkan kita bertiga. Jadi, berlakonlah sebagai isteri sah abang saya.”
     Aku hanya kaku di situ. Mulutku hendak sahaja membebel tetapi seperti dikunci oleh zip yang bagai dijahit rapi di bibirku.
“Nah, ini surat untuk perkahwinan kontrak korang. Tolong tandatangan di sini,” katanya sambil menghulurkan surat yang dikeluarkan dari poket jaketnya.
“Ah, baiklah. Tapi, bila saya boleh berjumpa dengan dia?” Soalku
“Lebih kurang 2 minggu lagi kot,”
“Kenapa pulak lambat sangat?”
“Sebab waktu tu nanti hari jadi abang yang ke-19” balasnya bersahaja.
“Kenapa sampai waktu tu baru saya dapat berjumpa dengan dia?”
“Sebab… waktu tu nanti barulah Yong Hwa memperkenalkan awak sebagai isterinya,” jawab Min Hyuk sambil berpusing-pusing mengelilingi aku. “Mulai sekarang, awak tak perlu buat apa-apa. Datang sekolah macam biasa. Bila dah balik sekolah, duduk je kat banglo tu, belajar apa yang sepatutnya sehingga tiba birthday abang.”
     Yong Hwa seperti tidak ambil berat langsung tentang aku. Kalau ya pun, sekurang-kurangnya jumpalah dengan aku sekali. Apa tujuan dia kahwin dengan aku? Tak munasabah betul. Min Hyuk yang dari tadi berada di depan aku hanya mengukir senyuman lebar. Aku hanya menghembus nafas laju. Aku mengikut katanya dan masuk ke dalam perut kereta mewah tersebut dan menuju ke rumah banglo yang aku akan tinggal mulai hari ini.

Setibanya  di perkarangan banglo itu, aku berasa kagum, betapa besarnya banglo yang aku akan tinggal nanti. Aku mengatur langkah keluar, pintu dibuka cermat oleh pengawal peribadi keluarga itu. Aku tidak mahu menunjukkan rasa kagum yang teramat sangat, tak nak Min Hyuk menggelakkan sikap aku ni. Tapi selepas aku masuk ke dalam banglo mewah itu, perkataan ‘Wa…’ kuat bergema di kotak suara aku.
“Wa…” Kataku spontan. Aku malu. Min Hyuk mesti gelak!
“Ha…Ha…Ha… Lizzy ni kelakarlah,” ujar Min Hyuk dengan ketawa besar yang memecah suasana banglo yang tadi sepi. Seperti yang dijangka, dia gelakkan aku. Malunya!
“Bi… biarlah, saya saja je cakap macam tu,” kataku cuba menegakkan benang yang basah.
“Comelnya Lizzy masa muka jadi merah! Lizzy comel,” usiknya. Jangtungku seperti biasa mula berdegup pantas.
“Mane ada! Dah, saya nak ke bilik saya! Awak boleh pergi sekarang!” Kataku satu persatu menahan malu. Semua kakitangan di rumah itu menutup gelak kecil mereka dengan cermat, tapi aku masih dapat melihat gelak tawa yang mereka cuba sembunyikan itu. Malu aku semakin menebal seperti mana pipi aku yang bertambah merahnya.
“Yalah, bye bye Lizzy. Nanti saya suruh abang chatting dengan awak dekat Facebook nanti. Jangan lupa, online setiap masa tau!”
     Min Hyuk kemudiannya beredar meninggalkan aku bersama pengawalnya. Orang gaji di situ menunjukkan jalan ke kamar aku. Sambil itu, butler tidak putus-putus bercakap tentang peraturan dan jadual semasa aku. Aku hanya mendengar seperti masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Sekarang ini, aku hanya ingin menghilangkan merah aku di pipi.
     Bilik yang dikhaskan oleh aku semestinya seperti yang aku jangka. Luas dan mewah. Pakaian disusun rapi di dalam almari. Kasut yang disusun sepertinya aku berada di kedai kasut. Aku menahan diri aku dari terus berkata ‘Wa…’ Aku tak mahu malu buat kali kedua.
“Baiklah puan, kami tinggalkan puan di sini. Jika puan perlukan apa-apa, sila angkat telefon di situ ya. Jika ada yang tidak lengkap, jangan segan untuk meminta. Kami minta diri dulu,” kata butler yang berpakaian kemas dengan sut mewahnya. Mereka keluar meninggalkan aku seorang. Sekarang, bolehlah aku sebut ‘Wa…’ banyak kali!
“Wa… Wa… Wa… Hebatnya bilik ni! Kalau nak difikirkan balik, memang berbaloi jugak aku terima tawaran Yong Hwa ni.”
     Aku melabuhkan badan di atas katil empuk itu. Secara automatik, tubuhku terasa malas untuk membuat apa-apa kerja. Maklumlah, aku sudah lama tidak merasa rehat yang seperti ini sejak setahun yang lalu. Apalah yang akan terjadi selepas ni? Aku nak sambung tidur dululah.

No comments:

Post a Comment